Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου 2023

Τα θέματα Φυσικής στην Ιατρική της Πάτρας 2023

  

    Ξεκίνησαν σήμερα οι κατατακτήριες στην Ιατρική σχολή της Πάτρας, με την εξέταση του μαθήματος της Ιατρικής Φυσικής.

   Για μια ακόμη χρονιά, τα θέματα ήταν 4, με δυο υποερωτήματα άσχετα μεταξύ τους, τα 3 απο αυτά. Δηλαδή 7 διαφορετικά ερωτήματα. Απο εδώ, έχω σχολιάσει θετικά αυτή την επιλογή της ομάδας που εξετάζει το μάθημα, αφού δίνει την δυνατότητα πληρέστερης εκτίμησης του επιπέδου των υποψηφίων μειώνοντας πολύ τον ανεπιθύμητο ρόλο της τύχης, αλλά και της ατυχίας. Είναι κρίμα, που υπάρχουν σχολές - λίγες ευτυχώς - που εξετάζουν ύλη 600 σελίδων, με 3 μόνο ερωτήματα!

   Παραθέτω τα θέματα με την ακριβή τους διατύπωση, πριν τα σχολιάσω:


ΘΕΜΑ 1.

(α) Σε μια εξέταση ΡΕΤ/CT χρησιμοποιείται ραδιοφάρμακο Α με χρόνο ημίσειας ζωής        120 min.  Αν στις 12:00 μμ έχουμε 44 mCi του ραδιοφαρμάκου αυτού, θα μπορέσουμε να εκτελέσουμε εξέταση που απαιτεί 10 mCi απο το Α στις 04:00 μμ;

 (β) Το Θάλλιο-201 (Τl-201) φτάνει σε ένα Νοσοκομείο το πρωί της Δευτέρας (09:00 πμ) και είναι βαθμονομημένο για χρήση την ερχόμενη Πέμπτη (09:00πμ) με στοιχεία 12 mCi,    8 ml.  Αν απαιτηθεί εκτάκτως να χρησιμοποιηθούν κατα την άφιξη του (Δευτέρα στις 09:00 πμ) 3mCi για σπινθηρογράφημα μυοκαρδίου ενός ασθενή, πόσο όγκο (σε ml) θα χρειαστούμε; Δίνεται ότι ο χρόνος ημίσειας ζωής Tl-201 είναι 3 ημέρες.


ΘΕΜΑ 2.

Ένα άτομο έχει ενεργειακές στάθμες Ε1=0 eV,  E2=4 eV,  E3=6eV. Βρείτε ποια είναι τα μήκη κύματος (σε nm) που παρατηρούνται στο φάσμα απορρόφησης και ποια στο φάσμα εκπομπής αυτού του ατόμου.  (Δίνονται: η σταθερά του Planck h=6,63×10-34 joulesec, ταχύτητα του φωτός  C=3×108 m/sec, φορτίο ηλεκτρονίου e=1,6×10-19 C).


ΘΕΜΑ 3.

(α)  Ποιο μειονέκτημα της προβολικής απεικόνισης ακτίνων Χ  (ακτινογράφηση) αντιμετωπίζει η αξονική τομογραφία και πώς;  Ταυτόχρονα ποιο το βασικό της μειονέκτημα;

(β)  Ποιοι λόγοι υπαγορεύουν την χρήση συμπίεστρου κατά την μαστογραφία;


ΘΕΜΑ 4.

(α)  Τι είναι το φαινόμενο διάσωσης δέρματος στην ακτινοθεραπεία, απο τι εξαρτάται και πού οφείλεται;

(β)  Τι είναι η απορροφώμενη, ισοδύναμη και ενεργός δόση, ποιες οι μονάδες τους στο S.I. και ποια η μεταξύ τους σχέση;


Σχόλια:

-Τα 4 απο τα 7 ερωτήματα, είχαν τεθεί και στις περσινές εξετάσεις!!! Όποιος του βαστάει, ας πει ''ε, αυτό έπεσε πέρσι, δεν ξαναπέφτει...". Προσωπικά, το εκτιμώ. Όχι ως χιούμορ... (είναι μάλιστα καλά ερωτήματα).

- Θέλω να παρατηρήσω κάτι, όχι ιδιαίτερα σημαντικό, αλλά που ίσως πρέπει να ληφθεί υπ' όψη κατά την  βαθμολόγηση:  Στο ΘΕΜΑ 2, νομίζω πως θα έπρεπε να αναφερθεί πως το υποθετικό αυτό άτομο, έχει μόνο ένα ηλεκτρόνιο ( ή δυο), γιατί αν έχει περισσότερα, υπάρχουν περισσότερες απο μία απαντήσεις για το φάσμα απορρόφησης αυτού του ατόμου. Προφανώς, αυτό εννοούσε ο εξεταστής, που όμως δεν είναι αυτονόητο. Έτσι, αν υπάρχουν γραπτά που δείχνουν τον προβληματισμό του εξεταζόμενου επ' αυτού, θέλω να πιστεύω, πως θα εκτιμηθούν όμοια με των υποψηφίων που θεώρησαν πως έχει μόνο ένα.

     Αυτά, καλή συνέχεια στα παιδιά και καλά αποτελέσματα!!!

  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου